Ski & Snowboard onderhoud, wat gebeurt er eigenlijk?
Skiën en snowboarden zijn sporten waarbij het materiaal een grote rol speelt. Natuurlijk is het materiaal zo goed als de techniek van de wintersporter, maar zonder goed onderhouden materiaal heeft de techniek veel minder resultaat.
Wanneer de ski’s bot zijn heb je geen grip op harde ondergronden zoals bijvoorbeeld ijs en bevroren compacte sneeuw. Je kan dan nog zo goed bewegen maar dat heeft dan geen resultaat op het ronden van je bochten. De ski’s hebben grip nodig om te kunnen flexen(buigen) en zo de radius te kunnen halen die je wilt skiën.
De kanten van de ski
De hoek waarin de ski geslepen is moet passen bij het type ski en de techniek die daarbij hoort. Een wedstrijdski wordt in een scherpere hoek geslepen zodat deze zo min mogelijk weg rutscht onder druk. De ski voor de gemiddelde skiër wordt op een minder scherpe hoek geslepen. Dit zodat deze juist het vermogen heeft de bocht aan te slippen, in plaats van te snel te willen snijden in de sneeuw. Dat zou namelijk zeer oncomfortabel en dwingend aanvoelen.
Het belag
Wat van belang is voor het glijvermogen van de ski’s, is de structuur in het belag en de wax die op (en in) het belag wordt aangebracht. De structuur van het belag bepaalt voor een groot gedeelte hoe de ski zich gedraagt in de sneeuw. Een mooie structuur geeft de ski glijvermogen, en zorgt er ook voor dat de ski op het belag soepel draait onder de voet. De keuze van de wax heeft invloed op het glijvermogen van de ski bij verschillende sneeuwtemperaturen. Goede wax zorgt er ook voor dat het belag van de ski niet beschadigt en de ski niet wit uit slaat, wanneer de ski wit uitslaat is het belag beschadigt. Ook zijn goed glijdende ski’s is minder vermoeiend voor de bovenbenen.
Een onderhoudsbeurt in stappen
Bij een basisbeurt worden de volgende handelingen uitgevoerd. Ik slijp de ski voor op de blauwe band totdat de kanten aan de onderkant braamvrij zijn en het belag vlak is ten opzichte van de kanten, dit is van belang om de structuur van de ski er goed in te kunnen slijpen.
De volgende stap is het slijpen van de structuur in de ski, dit gebeurt met een slijpsteen waarin de structuur wordt voorgeslepen met een diamant. De ski gaat gemiddeld twee keer over de steen en er wordt gecontroleerd of de structuur overal in de ski geslepen is. Wanneer de ski niet goed vlak is geslepen raakt de steen niet de gehele onderkant van de ski, vandaar het belang van zorgvuldig voorslijpen op de blauwe band.
Na het structuurslijpen volgen de kanten van de ski. De hoek van de kanten wordt bepaalt en vervolgens scherp geslepen. Elke ski wordt wederom gecontroleerd of deze goed scherp en braamvrij is.
De laatste handeling op de slijpmachine is het zogenaamde “hangend slijpen”, hiervoor gebruik ik een slijpband welke ik op een hoog toerental laat draaien om de staalkanten aan de onderkant te slijpen. Deze handeling zorgt ervoor dat de ski kan rutschen en niet “trekt” bij het in- en uitsturen van de bochten.
Voordat de ski gewaxt wordt inspecteer ik alle ski’s nogmaals of ze goed scherp geslepen zijn en de structuur goed in het belag staat.
Ik bot de voor en achterkant af met een afbotblokje, dat doe ik met de hand, het afbotten is een belangrijke handeling om de ski goed te laten insturen en uitsturen, een ski die niet goed is afgebot heeft de eigenschap tegen te werken bij het insturen.
Voordat ik de ski ga afwaxen polijst ik ze eerst voor, dat doe ik voor en na het waxen. Waxen kan ook met het strijkijzer, het voordeel daarvan is dat de wax doordringt in alle poriën van het belag.
Als laatste: De elastieken verwijder ik van de stoppers en de ski’s zijn klaar voor weer een week plezier in de sneeuw!
Een snowboard voor onderhoud
Alle bovenstaande handelingen gelden ook voor het snowboard, waar ik bij een snowboard extra goed moet opletten of de slijpbanden en steen het board goed raken. Een snowboard is breder dan een ski en heeft daardoor extra aandacht nodig bij het voorslijpen en structuurslijpen.
Een luxe onderhoudsbeurt
Bij een luxe beurt polijst ik de kanten extra met een diamanten band, de kanten zijn dan ook onder de microscoop spiegelglad.
Bij een luxe beurt gebeurt het waxen met het strijkijzer.
De meerprijs zit hem vooral in de tijd die het kost om de ski’s met de hand(strijkijzer) te waxen. Het strijkijzer gaat net zo lang over de onderkant van de ski totdat deze aan de bovenkant warm is. Wanneer je vlak boven de ski luistert en je hoort geen plopgeluidjes meer weet je dat het belag volledig gevuld is met wax. Na het waxen krab je de overbodige wax weer weg en polijst je de ski.
Mocht je na deze uiteenzetting nog vragen hebben kan je altijd bij mij langs komen in de werkplaats van Snowlimits.
Geschreven door Eddy Houwer